ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش و آثار گرونوالد در اپرا و سمفونی ماتیاس نقاش اثر هیندمیت
مقاله حاضر جستاری پیرامون اپرای ماتیاس نقاش و بررسی تحلیلی و آنالیتیکال سمفونی با همین نام اثر پل هیندمیت با محور قرار دادن زندگی اجتماعی و هنری ماتیاس گرونوالد به عنوان نقاش و هنرمند دوره رنسانس و همچنین تاثیر تحولات پیرامون او بر پیکرهی آثارش است. این مقاله نشان خواهد داد که تفکر اکسپرسیونیست در حوزهی هنر نقاشی تنها مختص به اوایل قرن بیستم نبوده و در قرون گذشته نیز ردپای آن را میتوان در نقاشیهای هنرمندی نظیر گرونوالد یافت و آهنگسازان طرفدار این نهضت همچون هیندمیت با روحیه نوکلاسیک خود سعی در خلق آثاری از این دست برای دستیابی به ارتباط هنرهای نقاشی و موسیقی با ترکیب دو سبک اکسپرسیونیست و نوکلاسیک نمودهاند. آهنگساز، در این مجموعه –شامل اپرا و سمفونی- ابتدا بر اساس داستان زندگی گرونوالد، طرح اپرایی را به نام ماتیاس نقاش در سال 1933پیریزی میکند. همزمان با شروع کار بر روی اپرا، با پیشنهاد ساخت اثری ارکسترال، سوئیتی را در سه موومان با همان نام (بعدها به آن لقب سمفونی میدهند) با الهام از سه تابلوی گرونوالد در سال 1934خلق نموده و یکسال بعد نیز اپرای مورد نظر از جانب وی ساخته میشود. روش تحقیق در این مقاله بهصورت مقایسهای-تطبیقی میان هنرهای نقاشی و موسیقی بر اساس منابع کتابخانهای موجود انجام شده است.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_60736_3b4bd9641d2cddfdbc29992a92c9d4f5.pdf
2017-03-21
5
14
10.22059/jfadram.2017.60736
ماتیاس گرونوالد
پل هیندمیت
اپرا و سمفونی ماتیاس نقاش
اکسپرسیونیست
نوکلاسیک
امیرحسین
جزء رمضانی
amir_muzika@yahoo.com
1
کارشناس ارشد آهنگسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
محسن
نورانی
nourani.cello@gmail.com
2
کارشناس ارشد آهنگسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
آبراهام، جرالد(1380)، تاریخ فشردهی موسیقی آکسفورد، جلد سوم، ترجمه ناتالی چوبینه و پریچهر زکیزاده، ماهور، تهران.
1
جنسن، هورست وولدمار، آنتونی ف.(1390)، تاریخ هنر جهان، ترجمه محمد تقی فرامرزی، مازیار، تهران.
2
دوکانده، رولان(1381)، فرهنگ بزرگ موسیقی، ترجمه شهره شعشعانی، دنیا، تهران.
3
فریمن، جان. و (1389)، 68 داستان اپرا، ترجمه تبسم آتشین جان، روزنهکار، تهران.
4
کیمیین، راجر(1378)، درک و دریافت موسیقی، ترجمه حسین یاسینی، چشمه، تهران.
5
گامبریج، ارنست(1385)، تاریخ هنر، ترجمه علی رامین، نی، تهران.
6
گیریفیث، پل(1386)، یک قرن موسیقی مدرن، ترجمه کیوان میرهادی، افکار، تهران.
7
مشتاق، خلیل(1390)، درک عمومی هنر، آزاد اندیشان، تهران.
8
Bruhn, Siglind (1998), The Temptation of Paul Hindemith, 1ed., Pendragon Press, New York.
9
Lee, Douglas (2002), Masterworks of 20th-century, 1ed., Routledge pub, London.
10
Mattews, Max Wade & Thompson, Wendy (2011), The Encyclopedia of music, Hermes House&Annes Pub, London.
11
Rösner, H. and Kraus, E. “Zur Hindemith – Bibliographie” Stanley, Sadie Ed., (1980), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Vol. 8, Macmillan Pub, London.
12
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی آموزش پدال در نوازندگی پیانو همراه با مروری بر وضعیت آموزشی آکادمیک در ایران
منابع زیادی در حوزهی آموزش پیانوی کلاسیک غربی و بطور کلی نوازندگی پیانو در ایران، ترجمه و تالیف شده است. این در حالی است که مقولهی کاربرد پدالهای پیانو تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده است. در این راستا، این مقاله ابتدا وضعیت آموزش آکادمیک پدالگیری در ایران را بررسی کرده، سپس با بررسی راهکارهای پداگوگیک در غرب، درصدد بهبود دانش آموزشی در زمینهی کاربرد پدال دمپر در ایران است. بسیاری از هنرجویان به دلیل کمبود توانایی در تحلیل کاربرد پدال دمپر، به ناچار به علائم پدالگیری در آثار مراجعه میکنند. در حالی که کاربرد هنری پدال، به شناخت عمیق از سبک آثار در کنار تقویت مهارتهای شنیداری در امر نوازندگی پیانو، بستگی دارد. با تجمیع مهارتهای نظری و عملی در آموزش پدال، امکان تفسیر های نو برای نوازندگان پیانو به وجود میآید. این پژوهش از روش تحقیق کیفی استفاده خواهد کرد. در این شیوه از روش مشاهده مشارکتی برای جمعآوری اطلاعات استفاده خواهد شد. همچنین دادهها از طریق منابع کتابخانهای و اینترنتی، مصاحبه با اساتید و هنرجویان دانشگاه هنر تهران، درسگفتارها و مسترکلاسهای بینالمللی دانشکدههای موسیقی، گردآوری شده است. این تحقیق میتواند توسط هنرآموزانی که به دلیل ضعف تجربهی آموزش، نیاز به راهنماییهایی برای آموزش پدال دمپر دارند، مورد استفاده قرار گیرد.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_60737_f12cd6751ffc3b76dd3d2135a3edf587.pdf
2017-03-21
15
22
10.22059/jfadram.2017.60737
پدال دمپر
پداگوگی
سبک
غریزهی شنیداری
کاربرد هنری پدال
یاشار
سیدین
yashar.seyyedin@gmail.com
1
کارشناس ارشد نوازندگی جهانی، دانشکدهی موسیقی، دانشگاه هنر تهران
LEAD_AUTHOR
نیوهاوس، هاینریش(1380)، آموزش هنر پیانو، ترجمه محسن الهامیان، موسسات فرهنگی هنری کمال هنر-خوش نهاد پیمان، تهران.
1
Faricy, Katherine (2004), Artistic pedal Technique: Lessons for Intermediate and Advanced pianists, Fredrick Harris Music, Ontario.
2
Hipkins, Edith (1937), How Chopin played, London OCLC (online library) 1548973.
3
Haskell, Julie (2009), Pedalling the works of classical era-balancing effective pedagogy and historically informed performance practice, Proceedings of the 9th Australasian Piano Pedagogy Conference, July 2009, Sydney.
4
Hofmann, Joseph (1920), Piano Playing With Piano Questions Answered, Theodore Presser, Phildadelphia.
5
Neuhaus, Heinrich (1993), the Art of Piano Playing, trans. Leibovitch, Kahn and Averill, London.
6
Rosenblum, Sandra (1988), Performance practices in classic piano music: their principles and Applications, Indiana University Press, Bloomington.
7
Rowland, David (1993), a History of Pianoforte Pedalling, Cambridge University Press, New York.
8
ORIGINAL_ARTICLE
ابعاد موسیقی درمانی در علم موسیقی کهن ایرانی- اسلامی مروری بر رساله های موسیقی قرن 4 -13 ق
در رسالههای کهن موسیقی، به مباحث مختلف موسیقی درمانی توجه شده است. هدف از این پژوهش، بررسی دیدگاه و نظرات در مورد مباحث مختلف موسیقی درمانی و همچنین میزان مطالب ارائه شده در این باب در رسالههای موسیقی میباشد. گردآوری اطلاعات در این پژوهش به روش کتابخانهای و فیشبرداری از منابع مربوطه انجام پذیرفته و سپس به روش تطبیقی و تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها متمرکز بر بخشهای تاثیر موسیقی در درمان از محتوای 12رساله موسیقی بین قرنهای 4 تا 13ق میباشد. برای اهمیت میزان استفاده مباحث مربوط به موسیقی درمانی، تجزیه و تحلیل بر اساس تعداد واژه و صفحات مربوط به ابعاد موسیقی درمانی در هر رساله انجام گرفته است. یافتهها بر اساس کاربرد موسیقی در درمان از نظر: تاثیر انواع نغم؛ تاثیر نغم ادوار بر خلقیات انسان؛ تاثیر نغم ادوار در ارتباط با اوقات شبانه روز؛ رابطه درمانی مقامات و وترها با عناصر چهارگانه؛ و رابطه ایقاع با درمان دستهبندی شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که رابطه ایقاع با درمان و تاثیر نغم ادوار با خلقیات انسان بیشتر از بقیه مباحث مورد توجه مولفین رسالههای کهن بوده است.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_60738_75fe0ef66750ae92f67d8c07e649eec7.pdf
2017-03-21
23
34
10.22059/jfadram.2017.60738
موسیقی ایران
رسالههای موسیقی کهن
موسیقی درمانی ایران باستان
تاثیر موسیقی
ندا
دهناد
dehnadneda@yahoo.com
1
کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه شیراز، واحد بینالملل، شیراز
AUTHOR
سید جواد
ظفرمند
szafarmand@gmail.com
2
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، دانشگاه هنر و معماری
LEAD_AUTHOR
ابن منجم، یحیی ابن علی (1388)، رساله فی الموسیقی، محمد تقی حسینی، فرهنگستان هنر، چاپ اول، تهران.
1
ارموی، صفی الدین (1380)، الادوار فی الموسیقی (ترجمه فارسی به انضمام متن عربی)، آریو رستمی، میراث مکتوب، تهران.
2
ارموی، صفی الدین (1385)، ترجمه فارسی الرساله الشرفیه فی النسب التالیفیه، بابک خضرایی، چاپ اول، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
3
ایبرهم، جرالد (1390)، تاریخ مختصر موسیقی آکسفورد، ترجمه ناتالی چوبینه، چاپ دوم، موسسه فرهنگی- هنری ماهور، تهران.
4
الکندی، یغوب (1965)، رساله فی اللحون و النغم، قاهره.
5
بخاری، مبارکشاه (1392)، ترجمه شرح مبارکشاه بخاری بر ادوار ارموی در علم موسیقی، به کوشش سیدعبدالله انوار، فرهنگستان هنر، تهران.
6
بوعلی سینا (1956)، کتاب الشفا (ج 3: الریاضیات: جوامع علم الموسیقی)، تصحیح زکریا یوسف و دیگران، نشر وزاره التربیه و التعلیم، المطبعه الامیریه، قاهره.
7
بنائی، علی بن محمد معمار (1386)، رساله در موسیقی، به کوشش داریوش صفوت و تقی بینش، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
8
بینش، تقی (1371)، سه رساله در موسیقی (موسیقی دانشنامه علائی، موسیقی رسائل اخوان الصفا، کنزالتحف)، مرکز دانشگاهی، تهران.
9
بلخاری، حسن (1388)، هندسه خیال و زیبایی (پژوهشی در آرای اخوان الصفا درباره حکمت هنر و زیبایی)، فرهنگستان هنر، تهران.
10
بوکه اوبهی، علیشاه بن حاجی (1390)، مقدمه الاصول، به کوشش سید محمدتقی حسینی، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
11
جامی، عبدالرحمان بن احمد (1379)، بهارستان و رسائل جامی (مشتمل بر رساله های: موسیقی، عروض، قافیه، چهل حدیث، نائیه، لوامع، شرح تائیه، لوایح وسررشته)، به کوشش اعلاخان افصح زاد، محمد جان عمراف و ابوبکر ظهورالدین، میراث مکتوب با همکاری مرکز مطالعات ایرانی، تهران.
12
حنانه، مرتضی (1389)، گام های گمشده، چاپ چهارم، انتشارات سروش، تهران.
13
دانش پژوه، محمد تقی (1390)، فهرست آثار خطی در موسیقی، چاپ اول، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
14
درویشی، محمدرضا(1379)، موسیقی و خلسه ( ذکرهای مراسم گواتی بلوچستان)، انتشارات ماهور، تهران.
15
رحمانیان، آرین (1390)، فلاسفه و موسیقی، چاپ اول، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
16
راهگانی، روح انگیز (1377)، تاریخ موسیقی ایران، چاپ اول، انتشارات پیشرو، تهران.
17
زاده محمدی، علی (1391)، موسیقی شهودی و شیدایی ایران، چاپ اول، انتشارات شباهنگ، تهران.
18
شیرازی، علامه قطب الدین محمودبن ضیاالدین مسعود (1387)، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟، به کوشش نصرالله ناصح پور، چاپ اول، فرهنگستان هنر، تهران.
19
طلایی، داریوش (1391)، گزیده مقالات همایش بین المللی عبدالقادر مراغی، چاپ اول، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
20
علیجانیها، فاطمه (1392)، تدبیر سماع در طب سنتی ایران با تاکید بر دیدگاه ابوزیدبلخی، فصلنامه تاریخ پزشکی، سال پنجم، شماره 14، ص166.
21
فارابی، ابونصر محمدبن محمدبن طرخان (1375)، کتاب موسیقی کبیر، به کوشش آذرتاش آذرنوش، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
22
فخرالدینی، فرهاد (1392)، تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران، چاپ اول، انتشارات معین، تهران.
23
فنتن، شارل (1385)، رساله در بیان موسیقی شرقی و مقایسه آن با موسیقی اروپایی، ترجمه ساسان فاطمی، چاپ اول، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
24
مرادی، منصور (1389)، موسیقی درمانی در ترکمن صحرا (پرخوانی)، نشریه علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 48، صص 187-222 .
25
مراغی، عبدالقادر (1388)، جامع الالحان، به کوشش بابک خضرائی، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
26
مراغی، عبدالقادربن غیبی حافظ (1977)، مقاصد الالحان، به کوشش تقی بینش، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
27
میرعلی نقی، سیدعلی رضا (1379)، موسیقی در رساله علم النبض، هنر و معماری، شماره 44، صص 148-142.
28
ناظم پور، مجید (1391)، کاربرد موسیقی در هیپنوتیزم درمانی و مراقبه، چاپ دوم، نشر ساوالان، تهران.
29
نسیمی (1385)، نسیم طرب، به کوشش امیرحسین پورجوادی، چاپ اول، فرهنگستان هنر، تهران.
30
یوسف، ضیاالدین (1390)، رساله موسیقی موسوم به کلیات یوسفی، به کوشش بابک خضرائی، چاپ اول، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
31
Al-Kindi, Abu Yusuf Ya'qub Ishaq (1932), Risalah fi Tartib al-Naghm al Dallat 'ala Taba'i', staatsbibliothek Preussischer Kulturbesitz zu Berlin, No 5530.
32
Bengtsson, S. L & Ullen, F (2006), Dissociation between melodic and rhythmic processing during piano performance from musical scores, Neurolmage, 30, 272-284.
33
Bernardi, L; Porta, C & Sleight, P (2005), Cardiovascular, cerebrovascular, and respirarory changes induced be different types of music in musicians and non-musicians: the importance of silence, Heart, 92. 445-452.
34
Blood, A. J; Zatorre, R. J; Bermudez, P & Evans, A. C (1999), Emotional responses to pleasant and unpleasant music correlate with activity in paralimbic brain regions, Nature Neuroscience, 2, 382-387.
35
Farmer, H. G (1943), Sa'adyah Gaon on the Influence of Music,???????? Londers.
36
Farmer, H. G (1955-56), Al-kindi on the 'Ethos' of Rhythm, color and Perfume, Transaction of the Glasgow University Oriental Society 16.
37
Farmer, Henry George (1925), The Influence of Music: From Arabic Sources, Proceedings of the Musical Association, 52nd Session, pp. 89–124.
38
Flores-Gutierrez, E. O; Diaz, J. L; Barrios, F. A; Favila-Humara, R. f; Guevara, M .A; Rio-Porttilla, Y& Corsi-Cabrera, M (2007), Metabolic and electric brain ptterns during pleasant and unpleasant emotions induced by music masterpieces, International Journal of Psychophysiology, 65, 69-84.
39
Gomez, p & Danuser, B (2007), Relationship Between Musical Structure and Psychophysiological Measures of Emotion, Emotion, 7, 377-387.
40
Guignard, Michel (1972), Musique, Honneur et Plaisir au Sahara, Paris.
41
Husain, G; Thompson, W. F & Schellenberg, E. G (2002), Effects of musical tempo and mode on arousal, mood, and spatial abilities, Music Perception, 20, 151-171.
42
Jarvis, j (1988), Guided Imagery and Music (GIM) as a primary psychotherapeutuic approach, Music Therapy Perspective, 5, 69-72.
43
Koelsch, s (2005), Investigating Emotion with Music Neuroscientific Approaches, Annals of the New York Acadamy of Sciences, 1060, 412-418.
44
Koelsch, S; Fritz, T. V; Cramon, D. Y; Muller, K & Friederici, A. D (2006), Investigating Emotion With Music: An fMRI Study, Human Brain Mapping, 27, 239-250.
45
Norris, H.T (1968), Shinqiti Literature and Song, ??????????Oxford.
46
Pallesen, K. J; Brattico, E; Bailey, C; Korvenoja, A; Koivisto, J; Gjedde, A & Carlson, S (2005), Emotion processing of major, minor, and dissonant chords: a functional magnetic resonance imaging study, Annals of the NewYork Academy of Scinces, 1060, 450-453.
47
Platel, H; Baron, J. C; Desgrandes, B; Bernard, F. F & Eustache, F (2003), Semantic and episodic memory of music are subserved by distinct neurl netwoek, Neurolmage, 20, 229-256.
48
Suzuki, M; Okamura, N; Kwachi, Y & Tashiro, M (2008), Discrete cortical regions associated with the musical beauty of major and minor chords. Cognitive, Affective, Behavioral Neuroscince, 8, 126-131.
49
_ http://fa.wikipedia.org
50
ORIGINAL_ARTICLE
جستاری بر سازماندهی فواصل و رویکرد دُدِکافنیک در موسیقی دمیتری شستاکویچ
در این نوشتار تلاش بر آن است تا سازماندهی فاصلهای و انسجام در موسیقی دمیتری شستاکویچ مورد بحث قرار گیرد. بدین منظور، این پژوهش با روش تحقیق تحلیلی ابتدا به بررسی موتیفهای شاخص همچون DSCH و SASCHA (ساشا) میپردازد؛ چرا که این موتیفها نماینده کیفیت صدادهی در آثار آهنگساز هستند. در تحقیقات پیشین به نحوهی پیدایش DSCH و نیز کاربرد مستقیم آن بگونهای شایسته پرداخته شده است؛ اما تمرکز این مقاله، بر استفاده غیرمستقیم یا تلویحی این موتیفها، از جمله تاثیر آن بر آلتراسیون مدها و نوع فواصل مورد استفاده در سری است. در واقع بررسی استفاده غیرمستقیم از این موتیف، نشاندهندهی کیفیت صدادهی خاص در آثار مختلف آهنگساز است. علاوه بر استفاده مستقیم از موتیف "ساشا"، میتوان فواصل مورد تاکید و شاخص در آن و حضور سلول 5-3 را (بعنوان زیرمجموعه آن) در آثار متاخر شستاکویچ مشاهده کرد. پس از بررسی آثار شستاکویچ میتوان نتیجه گرفت، سازماندهی فواصل چه تاثیری در ایجاد انسجام در قطعات دارند. در واقع، او با آوردن عناصر آتونال و دُدِکافنیک در موسیقی تنال خود، نه تنها موجب از هم گسیختگی زبان موسیقایی خود نمیشود، بلکه با سازماندهی فاصلهای، زبانی شخصی و یکپارچه را در موسیقی خود ایجاد میکند.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_60739_4ce11892856ce368a88c5095a38b2fa1.pdf
2017-03-21
35
40
10.22059/jfadram.2017.60739
انسجام
شستاکویچ
دُدِکافنی
سازماندهی فاصلهای
حسین
قنبری احمد آباد
1
کارشناسی ارشد رشته آهنگسازی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
تفضلی
mrezatafazzoli@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهران
AUTHOR
Brown, Stephen (2006), Tracing the Origins of Shostakovich’s, Musical Motto” Intégral, Vol. 20, 69-103.
1
Child, Peter (1993), Voice Leading Patterns and Interval Colocation in late Shostakovich: Symphony 15, Music Analysis, Vol. 12, No.1, 71-88 .
2
Fanning, David (2004), String Quartet No.8, Aldershot, England, Ashgate.
3
Headlam, Dave (1996), the Music of Alban Berg, Yale University Press, New Haven.
4
Mead, Andrew (1994), an Introduction to the Music of Milton Babbitt, Princeton University Press, New Jersey.
5
Perle, George (1996), Twelve-Tone Tonality. University of California Press, Oakland, California.
6
Schmelz, Peter J (2004), Shostakovich's 'Twelve-tone' Compositions and the Politics and Practice of Soviet Serialism, In Shostakovich and His World, ed. Laurel E. Fay, 303-54. Princeton University Press, New Jersey.
7
ORIGINAL_ARTICLE
عناصر غیرروایتی در فیلم روایتی (بررسی موردی فیلمهای آخر بهار و چانکینگ اکسپرس)
عناصر غیرروایتی، مجموعه وسیعی از شگردهای فرمی، از عناصر بصری گرفته تا فرمهای موسیقایی را دربرمیگیرند. شیوة بهکارگیری حرکات دوربین، رنگ، نورپردازی، لباس بازیگران، طراحی صحنه و حتی فضا و مکانهای انتخابشده برای صحنههای مختلف فیلم، میتوانند نقش عمدهای در خلق عناصر غیرروایتی ایفا کنند. از طرفی بهکارگیری پارامترهای خاص و شگردهای سبکی بهصورت سازمانیافته، به خلق گونهای از روایت منجر میشود که آن را روایت پارامتری مینامند. این پژوهش در ابتدا به مشخصکردن نقش و جایگاه عناصر غیرروایتی در روایت کلی یک فیلم میپردازد و سپس تلاش میکند تا تفاوتهای عمده میان عناصر غیرروایتی با پارامترهای مشخص در یک روایت پارامتری را بنمایاند. بنابراین برای رسیدن به این هدف سعی شده تا با استفاده از شیوه موردپژوهی و با مدنظر قرار دادن رویکرد نئوفرمالیسم، جنبههای غیرروایتی و وجوه پارامتری دو مورد از فیلمهای دو تن از صاحب سبکترین سینماگران شرق آسیا، مورد بررسی قرار گیرد. حاصل آن که عناصر غیرروایتی بهطورکلی دو نقش عمده را در این آثار بازی میکنند. این عناصر زمانی که فرضاً نظامی از تکرارها را میآفرینند، در خدمت بیان روایت پارامتری فیلم هستند، اما آنجا که به صورتی منحصربهفرد معانی عمیق و تلویحی فیلم را بازمینمایانند، بهصورت عناصر غیرروایتی صرف درمیآیند.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_60740_c66da0fa39476fd568d078ec8aad4176.pdf
2017-03-21
41
50
10.22059/jfadram.2017.60740
روایت پارامتری
عناصر غیر روایتی
پیرنگ
شگردهای سبکی
سریالیسم
محمد
شهبا
shahba@gmail.com
1
دانشیار دانشکدة سینماتئاتر، دانشگاه هنر، تهران
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
شریف زاده
2
استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران
AUTHOR
حسین
شاهق
h.shahegh@gmail.com
3
کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران
AUTHOR
احمدی، بابک (1368)، تنهایی ازو، ماهنامه سینمایی فیلم، بهار، شماره 75، صص 85-84.
1
احمدی، بابک (1392)، از نشانههای تصویری تا متن، چاپ سیزدهم، نشر مرکز، تهران.
2
اسلامی، مجید (1389)، مفاهیم نقد فیلم، چاپ پنجم، نشر نی، تهران.
3
بوردول، دیوید (1373)، روایت در فیلم داستانی، ترجمه علاءالدین طباطبایی، جلد اول، انتشارت بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
4
بوردول، دیوید (1375)، روایت در فیلم داستانی، ترجمه علاءالدین طباطبایی، جلد دوم، انتشارت بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
5
Andrew, Dudley (1984), Concepts in Film Theory, Oxford University Press, Oxford.
6
ORIGINAL_ARTICLE
پیشینۀ ساخت پیکرههای خمیری و کاغذی در حوزۀ فرهنگ ایران بر اساس منابع مکتوب
کمتوجهی به منابع مکتوب کهن در خصوص پیشینۀ کاغذ و خمیرکاغذ در ساخت پیکرهها در حوزۀ فرهنگ ایران، باعث بروز برخی اشتباهات در این زمینه شده است؛ و در بیشتر منابع مرتبط، در مورد پیشینۀ این موضوع، آگاهی درستی ارائه نشده است. اما شواهد موجود در میراث مکتوب نشان میدهد که این شیوه از ساخت اشیاء از سدههای اولیه هجری قمری، در پهنۀ سرزمینهای شرقی و نیز ایرانزمین برای ساخت پیکرهها و اشیاء وجود داشته و در مراسم گوناگون مورداستفاده قرار میگرفته است. نگارندگان در این پژوهش کوشیدهاند تا با بررسی متون کهن، شواهدی در این زمینه بیابند. بخشی از نمونههای موردنظر را میتوان در وقایعنگاریهایی یافت که به قلم مورّخان ایرانی دربارۀ آداب و سنن ایران و یا کشورهای شرقی و همجوار ایران به رشته تحریر درآمده است. برخی دیگر شامل سفرنامههایی است که توسط مورّخان خارجی نگاشته شده و به شرح و احوال زندگی ایرانیان اشاره دارد و در منابع مکتوب ما ثبتشده و عملاً جزئی از حافظه مکتوب ما شمرده میشود. این شواهد نشاندهندۀ آشنایی ایرانیان، با این نوع کاربری از کاغذ و خمیر آن است. این پژوهش بر اساس روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا به پیشینۀ دراز استفاده از خمیرکاغذ در حوزۀ فرهنگ ایرانی بپردازدو پاسخگوی برخی از شبهات باشد.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_60741_544fd3142bd2eddba6931b708953157c.pdf
2017-03-21
51
58
10.22059/jfadram.2017.60741
کاغذ
مقوا
خمیرکاغذ
پاپیهماشه
پیکرۀ کاغذی
زهرا
شیخ الحکمایی
1
کارشناس ارشد نمایش عروسکی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مجید
سرسنگی
m.sarsangi@hotmail.com
2
دانشیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
آدمیت، فریدون (1355)، امیرکبیر و ایران، خوارزمی، تهران.
1
ابناثیر، علی بنمحمد (1371)، تاریخ کامل بزرگ اسلام و ایران، جلد 22، ترجمه ابوالقاسم حالت، علمی، تهران.
2
اسکندری، مینا (1381)، نقاشی روغنی (لاکی) پاپیه ماشه، کتاب ماه هنر، شمارۀ 53 و 54، صص 151-148. افشار، ایرج (1381)، صحّافی و مجلّدگری، نامه بهارستان، شمارۀ 6، صص 329 ـ 396.
3
افشار، ایرج (1390)، کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی، مرکز پژوهشی میراث مکتوب، تهران.
4
امیری، مهراب (1369)، ده سفرنامه یا سیری در...، انتشارات وحید، تهران.
5
اینووه، ئهایجی (1381)، مناسبات ایران و ژاپن در دوره قاجار، ترجمه: هاشم رجبزاده، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شمارۀ 57-56، صص 35 ـ 27.
6
بهبهانی، آقا احمدبنمحمد علی (1373)، مرآت الاحوال جهاننما، جلد 1، انصاریان، قم.
7
تحویلدار،
8
حسین بن محمد ابراهیم (1342)، جغرافیای اصفهان: جغرافیای طبیعی و انسانی و آمار اصناف شهر، به کوشش منوچهر ستوده، دانشگاه تهران، تهران.
9
10
جوینی، عطاملک بن محمد (1385)، تاریخ جهانگشاى جوینى، مصحح: محمد قزوینى، جلد 3، چاپ چهارم، دنیاى کتاب، تهران.
11
حییم، سلیمان(1381)، فرهنگ انگلیسی به فارسی، نوین، تهران.
12
خلیجی اسکویی، محسن (1389)، دانشنامه دانشگستر، جلد 5، موسسه دانشگستر، تهران.
13
خواند میر، غیاثالدین بن همام الدین (1380)، تاریخ حبیب السیر، جلد 4، چاپ چهارم، خیام، تهران.
14
دهخدا، علیاکبر و همکاران (1377)، لغتنامه، چاپ دوم، دانشگاه تهران، تهران.
15
رستمی، مصطفی (1381)، روشهای ساخت و کاربرد مقوا، در هنرهای اسلامی ایران، گنجینه اسناد، شمارۀ 46 ـ 45، صص 135 ـ 124.
16
سامی، علی (1351)، اختراع کاغذ، هنر و مردم، شمارۀ 115، صص 26 ـ 19.
17
سعیدی، محمدحسن (1388)، کاغذ و کاغذگری در اسلام، در دائرهالمعارف تشیع. (ج 13)، احمد صدرحاجسیدجوادی (ویراستار)،نشر شهید محبی، تهران، 480-478.
18
شایسته، علینقی (1387)، نقد فرمالیستی نقاشیهای قاجار (سدههای دوازدهم تا سیزدهم هجری قمری)، نقشمایه، شمارۀ 1، صص 50-37.
19
شیروانى، زینالعابدین بن اسکندر(بیتا)، بستان السیاحة، چاپ اول، سنایی، تهران.
20
طبری، محمدبنجریر (1375)، تاریخ طبری، ترجمه: ابوالقاسم پاینده، جلد 4، چاپ پنجم، اساطیر، تهران.
21
عبدالرزاق سمرقندى، عبدالرزاقبناسحاق (1383)، مطلع سعدین و مجمع بحرین، جلد 3، مصحح: عبدالحسین نوایى، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، تهران.
22
عبداللهبنلطفالله، حافظابرو (1380)، زبدۀ التواریخ، جلد 4، تصحیح: کمال حاجسیدجوادی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، تهران.
23
عواد، کورکیس (1327)، ساخت کاغذ در دوره تمدن اسلامی، ترجمه عباس اقبال، یادگار، سال چهارم، شماره 9 و 10، صص 95-128.
24
فوروکاوا، نوبویوشی (1384)، سفرنامه فوروکاوا، ترجمه هاشم رجبزاده وکینجی ئهاورا، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، تهران.
25
قزوینى، زکریا بن محمد (1373)، آثار البلاد و اخبار العباد، ترجمه میرزا جهانگیر قاجار، امیرکبیر، تهران.
26
قزوینى، زکریا بن محمد (1998)، آثار البلاد و اخبار العباد، دار صادر، بیروت.
27
کاسمینسکی، یوگنی آلکسی یویچ (1381)، تاریخ قرون وسطی، ترجمه صادق انصاری و محمدباقرمومنی، اندیشه، تهران.
28
مایل هروی، نجیب (1372)، کتابآرایی در تمدن اسلامی، چاپ اول، آستان قدس، مشهد.
29
مروی، محمدکاظم (1364)، عالمآرایی نادری، جلد 1، مصحح: محمدامین ریاحی، زواره، تهران.
30
مستوفی، حمدالله (1364)، تاریخ گزیده، مصحح: عبدالحسین نوایى، چاپ سوم، امیرکبیر، تهران.
31
مستوفی، عبدالله (1384)، شرح زندگانی من یا تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه، جلد 1، چاپ پنجم، زوار، تهران.
32
مصاحب، غلامحسین (1374)، دایرهالمعارف فارسی، جلد 2،امیرکبیر، کتابهای جیبی، تهران.
33
موسوی خامنه، زهرا (1386)، مجسمهسازی (برگرفته از صنایعدستی)، چاپ اول، سمت، تهران.
34
نیکنام، مهرداد (1371)، آفتها و آسیبهای مواد کتابخانه، دبیرخانه هیئت امنای کتابخانههای عمومی کشور، تهران.
35
یاوری، حسین (1390)، روغنی سازی هنری که باید بیشتر شناخته شود تا پررونق بماند، رشد آموزش هنر، شمارۀ 25، صص 33-28.
36
Babcock, Philip (1971), Webster's Third New International Dictionary of the English Language, Encyclopaedia Britanica, Chicago, Inc.
37
38
Encyclopaedia Britannica team (1991), the New Encyclopaedia Britannica. Vol 9. 15 th, The Encyclopaedia Britannica Company, London, LTD.
39
ORIGINAL_ARTICLE
فضاهای دیجیتال و سنت خلق محیطهای انگارهگرایانه در صحنهپردازی تئاتر معاصر غرب
اصطلاح «محیط انگارهگرایانه» به فضایی اشاره میکند که دارای ظاهر گولزننده است و میتواند در مخاطب، تصوری غیرواقعی از آنچه واقعاً وجود دارد، ایجاد کند. این سنت از یونان باستان تاکنون استمرار داشته و به شکلهای مختلفی ساخته شده است. صحنهپردازی تئاتر معاصر غرب به مدد تکنولوژیهای نوین، فضاهای دیجیتالیای را ایجاد کرده که به آنها «دکور نرم» میگویند. این فضاها قادر به خلق محیطهای انگارهگرایانهاند و به همراه «دکورهای سخت»، اِمکانهای اجرایی جدیدی برای کارگردانی و بازیگری به وجود آوردهاند. هدف اصلی مقاله حاضر، تبیین نقش فضاهای دیجیتال در کمک به خلق محیطهای انگارهگرایانه در صحنهپردازی تئاتر معاصر غرب و نیز اِمکانهای اجرایی جدیدی است که در حوزهی بازیگری و کارگردانی به دست آمده است. در این مسیر، تکیه بر آثاری از جورف اسووبودا، پاول سرمون و مارسل روکا است. روش تحقیق، توصیفیـ تحلیلی بوده و با استناد به منابع کتابخانهای و تصاویر انجام شده است. نقش تصویر متحرک، فناوری تلماتیک و بدن بازیگر، به عنوان ارکان اساسی خلق محیطهای انگارهگرایانه، مطرح است. نتایج پژوهش نشان میدهد، تکنولوژیهای دیجیتال نهتنها باعث تعامل و اشتراکگذاری فضای داخل و خارج از صحنه برای بازیگری و کارگردانی شدهاند، بلکه نوید پدیدآمدن مدیوم جدیدی را میدهند که شاید بتواند هر آنچه را تئاتر کم دارد و همهی آنچه را سینما نمیتواند به دست آورد، محقق کند.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_60742_e6d9c0407039bd30ad14fd85d3daf5ca.pdf
2017-03-21
59
70
10.22059/jfadram.2017.60742
محیط انگارهگرایانه
فضاهای دیجیتال
تصویر متحرک
فناوری تلماتیک
بدن بازیگر
اسماعیل
شفیعی
esmaeel.shafiee@gmail.com
1
استادیاردانشکدهی سینما ـ تئاتر، دانشگاه هنر، تهران
AUTHOR
جلیل
خلیلآذر
directorkha@gmail.com
2
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدهی هنر ادیان و تمدنها، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
نیلوفر
ملک
n.malek@aui.ac.ir
3
استادیار دانشکدهی معماری، دانشگاه هنر اصفهان
AUTHOR
براکت، اسکار گراس (1389)، تاریخ تئاترجهان، ترجمهی هوشنگ آزادیور، جلد اول (چ پنجم)؛ جلد دوم (چ چهارم)؛ جلد سوم (چ سوم)، مروارید، تهران.
1
شائفنر، آندره و دیگران (1383)، دایرةالمعارف پلئیاد: مجموعهی تاریخ نمایش در جهان، ترجمهی نادعلی همدانی و دیگران، جلد اول تا سوم، چاپ اول، نمایش، تهران.
2
ملکپور، جمشید (1393)، گزیدهایاز تاریخ نمایش در جهان، چاپ دوم، افراز، تهران.
3
Aronson, A (2008), Looking into the abyss, Essays on Scenography (Theater: Theory/ Text/ Performance), Universityof Michigan Press, USA.
4
Burian, J. M (1974), the Scenography of Josef Svoboda, First Edition, Wesleyan, New York.
5
Burian, J. M (1983), Svoboda: Wagner: Josef Svoboda’s Scenography for Richard Wagner’s Operas, First Edition, Wesleyan, New York.
6
Burian, J. M (2000), Modern Czech Theatre: Reflector and Conscience of a Nation (Studies Theatre Hist & Culture), First Edition, University Of Iowa Press, Lowa.
7
Banes, S & Lepecki, A (2007), The Senses in Performance, First Edition, Publisher: Routledge, New York.
8
Benjamin, W (1969), Illuminations: Essays and Reflections, Translated by Harry Zohn, First Edition, Schocken, New York.
9
Baudrillard, J (1983), the Ecstasy of Communication, In the Anti- Aesthetic: Essays in Postmodern Culture, Bay Press, Seattle.
10
Beacham, R. C (1993), Adolphe Appia: Texts on Theatre, First Edition, Routledge, New York.
11
Crisafulli, F (2013), Active light: issues of light in contemporary theatre, First Edition, Create Space Independent Publishing Platform, Dublin.
12
Craig, E. G & Chamberlain, F (2008). On the Art of the Theatre, First edition, Routledge, New York.
13
Collins, J & Nisbet, A (2010), Theatre and Performance Design: A Reader in Scenography, First Edition, Routledge, New York.
14
Dixon, S (2007), Digital Performance, A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation (Leonardo Book Series), First Edition, The MIT Press, Cambridge.
15
Giesekam, G (2007), Staging the Screen, the use of film and video in theatre (Theatre and Performance Practices), First Edition, PalgraveMacmillan, Boston NY.
16
Sturken, M & Cartwright, L (2009), Practises of looking, an introduction to visual culture, Second edition, Oxford University Press, New York.
17
Vogiatzaki, E & Santorineos, M (2011), Illusionistic Environments – Digital Spaces, Body, Space & Technology, Vol. 10, Issue. 1, pp.4-6.
18
Wolfensberger, R (2009), On the Couch – Capturing Audience Experience (A Case Study on Paul Sermon’s Telematic Vision), University of Krems press (The Department for Image Science), Austria.
19
§ www.Stationhouseopera.com
20
§ www.Britannica.com
21
§ www.Theredlist.com
22
§ www. Mesmer.co.uk
23
§ www.Namayeshgar.com
24
§ www.Nikolaislouis.org
25
§ www.Robertwilson.com
26
§ www.Svoboda-Scenograf.cz
27
§ www.Praha.eu
28
§ www.Medienkunstnetz.de/works/telematic-dreaming/images/3/
29
§ www.Marceliantunez.com/work/pol/images
30
§ www.Artelectronicmedia.com/artwork/epizoo
31
§ www.paulsermon.org
32
§ www.kamm-arch.com/content/alcestis
33
§ www.collinsdictionary.com (English Dictionary: Pioneers in dictionary publishing since 1819)
34
§ www.Merriam-Webster.com (An Encyclopedia Britannica company)
35
§ www.Oxforddictionaries.com (Oxford Advanced Learner’s Dictionary)
36
§ www.ldoceonline.com (Long man dictionary of contemporary English)
37
§ http://creativetechnology.salford.ac.uk/paulsermon/dream
38
§ http://ahdictionary.com(The American Heritage Dictionary of The English Language)
39
§ http://ralphkoltai.com/theatre
40
§ http://kultura.idnes.cz/svetoznamy-scenograf-josef-svoboda-db2-/divadlo.aspx?c=A020409_111911_ divadlo_brt
41
§ https://prelectur.stanford.edu/lecturers/wilson
42
§ http://facdance.blogspot.com/search?q=Alwin+Nikolais
43
§ http://timglenn.us/TimGlenn/Doven_Souls.html
44
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیرات مکتب منهایم بر دو سونات پیانویی K. 309 و K.311 اثر موتزارت
دو سونات پیانویی موتزارت K. 309 و K. 311 متعلق به دوران اقامت وی در منهایم هستند. در مکاتبات میان موتزارت و خانوادهاش، به تأثیرپذیری سونات K. 309 از سبک منهایم اشاره شده و تأثیر این سبک بر K.311 نیز در منابع ثانویه مورد تأیید موتزارت شناسان از جمله رابرت لوین و جان ایروینگ قرار گرفته است. در مقالهی حاضر سعی شده تا این تأثیرات از چند منظر متفاوت بررسی شود؛ از جمله: کنتراستهای دینامیکی و خلق فضاهای ارکسترال، شناخت و تحلیل فیگورهای متداول مکتب منهایم که در این دو اثر به کار رفتهاند (فیگورهای منهایم راکت، اونیسون، فیگور آه، ترمولو در فواصل اکتاو یا ششم و هفتم)، فرم و ساختار و اهمیت ویرتئوزیته. روش تحقیق مروری-کاربردی بر پایه جمعآوری مستندات تاریخی و استناد به آرای متخصصین در منابع ثانویه است. در ادامه به بررسی و تحلیل متن ویرایش نشدهی دو اثر و مقایسهی آنها با آثار آهنگسازان مهم مکتب منهایم پرداخته شده (نظیر یوهان شتامیتز و کریستین کانابیش که موتزات در طول اقامت در منهایم با وی در ارتباط مستقیم بوده است) و مثالهایی از سمفونیهای این آهنگسازان و همچنین مثالهایی از خود آهنگساز در آثار همین دوران یا پس از آن برای درک بهتر مطالب اضافه شده است.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_60743_ee9c90f4ea91634e68e81eea19317ced.pdf
2017-03-21
71
80
10.22059/jfadram.2017.60743
سونات پیانویی موتزارت
مکتب منهایم
یوهان شتامیتز
کریستین کانابیش
مهرداد
پاکباز
pakbaz@ut.ac.ir
1
استادیار گروه موسیقی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
هستی
ابراهیمییگانه
2
کارشناس ارشد رشته نوازندگی موسیقی جهانی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران،
AUTHOR
Abert, Hermann (2007), W.A. Mozart, Yale University Press, Yale.
1
Begbie, Jeremy (2007), Resounding Truth: Christian Wisdom in the World of Music, Baker Academic, Michigan.
2
Carter, Tim and Levi, Erik (2003), the History of Orchestra, TheCambridge Companion to the Orchestra, Edited by: Collin Lawson, Cambridge University Press, Cambridge.
3
Irving, John (1997), Mozart`s Piano sonatas, the University of Cambridge, New York.
4
Irving, John (2010), Understanding of Mozart`s Piano sonatas, the University of Cambridge, New York.
5
Krones, Hartmut (1983), Vokale Und Allgemeine Aufführungs Praxis, Robert Schollum, Vienna.
6
Levin, Robert D (2003), Mozart’s Solo Keyboard Music, Eighteenth-Century Keyboard Music, Edited by: Robert Lewis Marshal, Routledge, New York.
7
Marks, F. Helena (1921), the Sonata, Its Form and Meaning as Exemplified in the Piano Sonatas by Mozart, Reeves, London.
8
Mersmann, Hans (1972), Letters of Wolfgang Amadeus Mozart, Dover Publication, New York.
9
Randel, Don Michael (2003), The Harvard Dictionary of music, Harvard University Press, Cambridge.
10
Walls, Peter (2012), Mozart`s Mannheim and Paris Sonata for keyboard and Violi, Edited by: Martin Harlow, Cambridge University Press, New York.
11