ORIGINAL_ARTICLE
پلکان اودسا و موسیقی: خوانشی بر خویشاوندی ساختاری
این مقاله با مطالعه موسیقی یکی از مهمترین سکانسهای تاریخ سینما، یعنی سکانس پلکان اودسا از فیلم رزمناو پوتمکین، ساخته سرگئی آیزنشتاین، به تشریح این مساله میپردازد که چگونه در این فیلم نظام مونتاژ مبتنی بر ریتم حکم میکند که موسیقی همراهشونده با آن نیز از نظام ساختاری ریتمیکی برخوردار باشد. از آنجاکه آیزنشتاین با ذهنیتی موسیقایی روی مونتاژ این سکانس کار کرده بود، موسیقیدانان بسیاری مشتاق به تبدیل این نظام تصویری به معادل صوتی آن بودند که از میان آنها، این مقاله به آثار ادموند مایزل، نیکلای کریوکف و دمیتری شوستاکوویچ، میپردازد. به منظور بررسی ارزش زیبائیشناختی کار این موسیقیدانان و نحوه همراهیشان با این فیلم از نظریههای تئودور آدورنو و هانس آیزلر، دو صاحب نظر موسیقی فیلم استفاده شده است. این مقاله استدلال میکند که تنها راه انطباق درست موسیقی با فیلم تطابق ساختاری و همخوانی حسی مونتاژِ فیلم و ریتمِ موسیقی است، آنچه که آدورنو و آیزلر «خویشاوندی ساختاری» میخوانند. بر همین اساس هرگاه تحولاتی بر سر این فیلم، به ویژه بر سر این سکانس آمده است، خویشاوندی ساختاری بهمریخته است. این مقاله نتیجه میگیرد که دلایل توفیق بعضی از قطعات، همکاری نزدیک بین کارگردان و موسیقیدان یا دریافت حسی مبتنی بر مونتاژ این سکانس بوده است.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_22889_9d3df1e133bc4ed3d314b7a3017db4f6.pdf
2011-07-23
5
16
ریتم
سکانس پلکان اودسا
فیلم
موسیقی
احمد
الستی
a.alasti2@yahoo.com
1
مدرس سینما، مدرسه فیلم تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عملکرد دستگاه تنفس در نوازندگی ساز نی و ارائه ی راهکارهایی جهت صداسازی
مهمترین تکنیک در نواختن سازهای بادی، تسلط به صدا و ایجاد صدایی درخشان از ساز است که از چگونگی دمیدن در آنها ناشی میشود. این امر در نی هفتبند که به جهت نوع دمیدن و صدادهی در گروه سازهای بادی، منحصر به فرد میباشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله، ارائهی راهحل هایی جهت بهبود صدادهی ساز نی و ارتقای نوازندگی این ساز، با تمرکز بر نحوهی بهکارگیری صحیح اندام تنفسی و لبها در هنگام نوازندگی است. جهت تدوین مقالهی حاضر، منابع صوتی و تصویری نوازندگی ساز نی و برخی از سازهای بادی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین برای نتیجهگیری بهتر و بهرهگیری از روشهای صحیح و اصولی تنفس در نوازندگی سازهای بادی، منابع نوشتاری تکنیک الکساندر بررسی شده است. در این مقاله ابتدا توضیح مختصری در مورد عملکرد دستگاه تنفس و چگونگی بهکارگیری صحیح دم و بازدم، در نوازندگی سازهای بادی ارائه شده، سپس چگونگی تولید صدا در نی و شیوههای دمیدن در این ساز، بیان میشود. ارائهی تمرینات تنفسی مناسب برای دستیابی به آمادگی لازم جهت نوازندگی نی، از دیگر بخشهای موجود در این مقاله است. در ادامه نیز شیوهی صحیح دمیدن و صداسازی در نی، به همراه برخی راهکارها برای عملی کردن این شیوه ارائه میشود.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_22890_5ee9faed41d125535d8e3b8eae5b0452.pdf
2011-07-23
17
26
تکنیک الکساندر
دمیدن در نی
سازهای بادی
صداسازی در نی
نی
محمد
امامی
m.emami@ut.ac.ir
1
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر (گرایش موسیقی)، گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
آذین
موحد
azinmovahhed@mailinator.com
2
دانشیار گروه موسیقی، دانشکده¬ی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
موضوعات محوری در موسیقیشناسی قومیکردهای ایران
عادات، سلیقهها، تمایلات، آرزوها و مصائب انسانها در قالب نظام موسیقی آنها گنجانده و بیان میگردد. از آنجا که موسیقی بخشی از فرهنگ است، بنابر این، برای درک و شناخت فرهنگ، به جنب? موسیقیایی آن نیز باید توجه کرد. موسیقی قالبی است برای بیان اندیشهها و وسیلهای برای بیان مفاهیمی و موضوعاتی که به شیوههای دیگر قابل بیان نیستند. پژوهش حاضر در صدد مطالع? موضوعات محوری در نظام موسیقی کردهای ایران است. این پژوهش بر اساس رویکرد انسانشناسیِ فرهنگی طراحی شده که در آن موسیقی به عنوان یک پدید? فرهنگی تلقی میشود. متناسب با تأثیر شرایط محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر زندگی این مردم، پارهای از عناصر به صورت موضوعات محوری تظاهر یافتهاند. شناسایی این موضوعات محوری مطمع نظر پژوهشگران این مقاله بر اساس فنون مردمنگاری، در چارچوب انسانشناسی بومشناختی، به شکل واکاوی در درون نظام موسیقی مردم کرد ایران بوده است. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که نظام موسیقیایی این مردم تحت تأثیر عوامل محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، برخی از ویژگیها و عناصر را برجستهتر از سایر جنبهها و عناصر معرفی کرده است. اهمیت این پژوهش در جنب? نوآوری آن است که با رویکرد علمی انسانشناختی به بررسی موسیقیشناسی قومیکردها پرداخته است. نتیجهاین پژوهش میتواند به بازنمایی علمی نظام موسیقی قومیکردها بینجامد.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_22891_eb521af81d8b4b9c4dcb45a7c352a15f.pdf
2011-07-23
27
38
انسانشناسی فرهنگی
ایران
قوم کرد
محیطشناسی فرهنگی
موسیقیشناسی قومی
رحیم
فرخ نیا
rahim.farrokhnia@gmail.com
1
دانشیار انسان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه بو علی سینا
AUTHOR
ابراهیم
محمدی
ebrahimmohammadi@mailinator.com
2
کارشناس ارشد انسان شناسی و پژوهشگر آموزش و پرورش کردستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مفهوم دیالوگ فلسفی در ریگ ودا و اوستا
بررسی ویژگیهای دیالوگ در ریگ ودا و اوستا نشان دهندهی گونهای از دیالوگ به نام دیالوگ فلسفی است که مترادف عدم خشونت است. محقق معتقد است ریشهی اولیهی شکلگیری دیالوگ دراماتیک بر پایهی دیالوگ فلسفی است، یعنی نوعی سیالیت و جریان معنا بین دو سوی رابطه وجود دارد که از رهگذر این ارتباط، فهم و درکی نو پدیدار میشود. این دو سویه بودن ارتباط و بیان دیدگاهها باعث سهیم شدن در تولید اطلاعات میشود که اساس دیالوگ دراماتیک را تشکیل میدهند. در دیالوگ فلسفی فضای سیال گفتگویی منجر به ایجاد آواهای چند گانه شده و تلاش برای ادراک و فهم دیگری چشمانداز جدیدی را در گفتگو ایجاد کرده و نوعی فهم فعال پدیدار میشود که نتیجهی اختلاط بینشهای متفاوت است. در اوستا چشمانداز جدید و معناسازی کمتر بوده بر خلاف مرزهای سیال ریگ ودا دارای مرزهای قاطع و مشخصی است. در این پژوهش دو سرود یسنه هات 29 گاهان و تیر یشت از اوستا و سرود 183 از ماندالای دهم و سرودهای 125 و 165 از ماندالای اول ریگ ودا بررسی میشوند تا ریشههای شکلگیری گفتمان مدرن و دیالوگ دراماتیک را بر اساس دیالوگ فلسفی پیگیری نماید.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_22892_47b99fe68699cdb2957fda9037e1e5a9.pdf
2011-07-23
39
48
اوستا
دیالوگ فلسفی
ریگ ودا
سیالیت
عدم خشونت
فرزانه
پورمحمدعلی قنواتی
farzanepourmohammad2@yahoo.com
1
کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
نغمه
ثمینی
naghmehsamini@mailinator.com
2
استادیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
بهروز
محمودی بختیاری
behroozmahmoudi@mailinator.com
3
استادیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ساختارشناسی تلهتئاتر در ایران
مقاله حاضر به ساختارشناسی تلهتئاتر در تلویزیون ایران میپردازد، بویژه به این که در مورد تعریف، ساختار و محتوای این «گونه» تلویزیونی بین دست اندرکاران تولید برنامه ها، مسئولان تلویزیون و نیز پژوهشگران عرصه رسانه اختلاف نظر وجود دارد؛ و همین سردرگمی یکی از دلایل ضعف ساختاری برنامههای تلهتئاتر در تلویزیون ایران است. از آنجا که مخاطبین اصلی این مقاله، دانشجویان و متخصصان و برنامهسازان تلویزیون در حیطههای تئاتر و درام هستند، تحلیل ساختاری این برنامهها به خودی خود برای این افراد جذابیت دارد. این مقاله با توجه به زبان تلویزیون، نیازهای مخاطب و کارکردهای رسانه، در مقایسه با تئاتر ومخاطبین آن، به این موضوع مهم میپردازد که به دلیل نبودِ تعریف درست و شفاف از این ساختار، تهیهکنندگان و کارگردانان و مدیران شبکههای تلویزیونی هرکدام بنا بر برداشت خود به گونة تئاتر تلویزیونی مینگرند. به همین دلیل، برنامههای ساخته شده با عنوان"تلهتئاتر" نتوانسته مخاطب برنامه تلویزیونی را به رضایتمندی برساند. در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و موردپژوهی، علاوه بر مصاحبه با دستاندرکاران تلهتئاتر، از آمار نظرسنجیهای سازمان صدا و سیما نیز استفاده شده است. این آمارها تأیید میکنند که برنامههای تلهتئاتر کنونی نتوانستهاند رضایت مخاطب را جلب کنند. در پایان، این مقاله چندین راهکار عملی پیشنهاد میدهد تا وضعیت کنونی رو به بهبود برود و به بازنگری فرضهای رایج بیانجامد.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_22893_ed6ea08fa50d93f7964f81cb72260b93.pdf
2011-07-23
49
64
تله تئاتر
تولید برنامه تلویزیونی
مخاطب تلویزیون
نمایش تلویزیونی
نمایش صحنهای
محمد
شهبا
shahba2@gmail.com
1
استادیار دانشکده سینما-تئاتر، دانشگاه هنر
AUTHOR
محمود
گل محمدی
mahmoodgolmohammadi@mailinator.com
2
عضو هیئت علمی دانشکده صداوسیما
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزش های تربیتی تئاتر کودک
این مقاله درباره ی ارزش های تربیتی تئاتر کودک است و در آن کوشش شده ویژگی های پرورشی و آموزشی تئاتر کودک در مدارس بررسی و پژوهش گردد. در ابتدا تعاریفی از تربیت و تئاتر کودک و نظرات برخی صاحب نظران در این رابطه آورده شده و تأثیرات عمیق این نوع تئاتر که منشاء و زمینه اش نمایش بازی ها و بازی های نمایشی می باشد بر کودکان مطرح گردیده و انواع تئاتر کودک از نظر شکل و محتوی و ویژگی های آن که از هر نظر می بایستی خوب باشد و تعریف خوب، بد، ارزش ها و ضد ارزرش ها مطرح گردیده . همچنین دو بازی نمایشی به نام های هل هل گرگ چمبری و شاه دزد بازی معرفی شده و نیز به علت جنبه های پرورشی و آموزشی تئاتر کودک که شکل تکامل یافته نمایش بازی ها و بازی های نمایشی است این سؤال مطرح گردیده که جهت رشد و پرورش شخصیت کودکان در مهد کودک ها و مدارس ابتدایی و راهنمایی از این بضاعت تئاتر کودک استفاده می شود یا خیر. با توجه به پیگیری و مطالعات پژوهشگر، این نتیجه حاصل شده که: - به اثرات ارزشمند تربیتی تئاتر کودک و استفاده از آن توجه لازم صورت نگرفته است. - نهایتاً پیشنهاد شده است که بخشی از برنامه های مهد کودک ها و مدارس ابتدایی و راهنمایی به این مهم ( تئاتر کودک ) اختصاص یابد.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_22894_5eb072c53a042df5537ee89686166363.pdf
2011-07-23
65
72
تئاتر
تئاتر کودک
تربیت
کودک
یدالله
وفاداری
y.vafadar@yahoo.com
1
دانشجوی دوره ی دکتری پژوهش هنر ، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
مصطفی
مختاباد
mostafamokhtabad@mailinator.com
2
دانشیار گروه ادبیات نمایشی دانشکده ی هنر ، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
حبیب الله
لزگی
habibollahlazgee@mailinator.com
3
استادیار دانشکده ی هنر، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پژوهش تطبیقی گونه های کلان کمدی غربی و کمدی سنتی ایرانی
پژوهش حاضر به سه نظام کمدی غربی شامل کمدی یونانی، کمدی رومی و کمدیا دل آرته و کمدی سنتی ایرانی یا تقلید می پردازد و در پی دستیابی به این پاسخ است که تئاتر کمدی غربی چگونه و بر اساس چه معیارهایی به این سه گونه تقسیم شده و چگونه می توان مطالعهی تطبیقی آن را صورت بندی نمود، همچنین تئاتر کمدی غربی با تقلید چه همانندی یا ناهمانندی هایی دارد. پژوهشگر کوشیده تا به پرسش های یادشده بر اساس مهمترین و معتبرترین مآخذ، و بر بنیاد روش های تحلیلی، توصیفی، تاریخی و تطبیقی پاسخ دهد و ضمن توصیف و تحلیل سه نظام کمدی غربی و تقلید و به دست آوردن ویژگی های نمایشنامهای و اجرایی- نمایشی آنها، ویژگی های سه نظام کمدی غربی را یکایک با یکدیگر و با تقلید تطبیق داده و مقایسه کرده است تا به وجوه مشترک و افتراق میان سه گونهی کمدی غربی و کمدی سنتی ایران دست یابد. این پژوهش نه تنها جنبه های کمدی را روشن می کند، بلکه می تواند با مقایسهی آنها با کمدی سنتی ایران، زمینه هایی برای مطالعهی نظری و در نتیجه نظریه پردازی فراهم کند و همچنین مایه هایی برای ژرف و گسترده تر ساختن کمدی سنتی ایران پیشنهاد نماید.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_22895_f68f25e45eb4088ac7efe8cb12677aac.pdf
2011-07-23
73
84
تقلید
کمدی
کمدیا دل آرته
کمدی رومی
کمدی کهن
کمدی نو
نوشین
داداشی
nooshin_dir@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا
AUTHOR
فرهاد
ناظرزاده کرمانی
fnzadehk2@ut.ac.ir
2
استاد گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
اشرف السادات
موسوی لر
mousavilar@mailinator.com
3
استادیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا
AUTHOR
مهرانگیز
مظاهری تهرانی
mazaheri@mailinator.com
4
استادیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شاهنامه و جنبه های سینمایی آن
جهان بصری از طریق تصویر شکل می گیرد و به اشکال مختلف نشان داده می شود. شاهنامه به سینما نزدیک تر است تا سایر هنرها؛ شاهنامه و سینما تفکیک ناپذیرند، ابیات شاهنامه به شما امکان می دهد تا در تصویر غوطه بخورید و پس از غوطه ورشدن در تصاویر به تجسم سینمایی بپردازید در چنین حالتی است که همه چیز شکل پذیر و بصری می شود، هر بیت مثل یک نما شما را به بیت دیگر هدایت می کند، در ابیات سیر و سفر می کنید و همچنانکه در لابلای آنها حرکت می کنید با شگفتی و حیرت به تصاویر و جنبش حرکات سینمایی می رسید. شعر شاهنامه اگرچه از واژگان ویژه ای ساخته و پرداخته شده است اما با زبان بصری فضایی سینمایی می سازد، تصویر سازی می کند و جزئیات تصویری را شرح می دهد. گفته شده است که سینما هنر تصویری است، واژگان شاهنامه همه تصویراند و فردوسی با مهارت، تعادلی بین واژه وتصویر ایجاد می کند. واژگان قدرت القایی تصاویر را تشدید می کنند و در نتیجه صورتی پدید می آید که اغلب به بیانی درخشان و سینمایی می انجامد.
https://jfadram.ut.ac.ir/article_22896_ba50c7c36f82a333aa11a8f155d6ded1.pdf
2011-07-23
85
97
دکوپاژ
روایت
شاهنامه
مونتاژ
میزانسن
حمید
دهقانپور
dehghanpour@art.ac.ir
1
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد
AUTHOR
جلال الدین
کزازی
kazzazi@mailinator.com
2
استاد دانشکده ادبیات، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مهدی
پوررضائیان
pourrezaeian@mailinator.com
3
استادیار دانشکده هنر، دانشگاه شاهد
AUTHOR