%0 Journal Article %T موسیقی و شیخ صفی الدین اردبیلی در دوران ایلخانی در کتاب صفوة الصفا %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6012 %A میثمی, سید حسین %D 2020 %\ 03/20/2020 %V 25 %N 1 %P 25-32 %! موسیقی و شیخ صفی الدین اردبیلی در دوران ایلخانی در کتاب صفوة الصفا %K صفوة الصفا %K شیخ صفی %K عرفان %K سماع %K قوّال %R 10.22059/jfadram.2020.284820.615329 %X موسیقی در پیشینۀ حیات عرفانی حکومت صفوی، به صفی­الدین اردبیلی در دوران ایلخانی برمی­گردد. در این پیشینه موسیقی به عنوان یک عامل مهم نقش بسیار ارزنده­ای ایفاء کرده است. یکی از آثار مهم و غنی در این ارتباط، کتاب صفوة الصفا اثر ابن بزاز اردبیلی است که نویسنده به مناقب شیخ صفی­الدین پرداخته است. هدف از این تحقیق درک عمیق­تر پیشینۀ موسیقایی حیات عرفانی دوران صفوی است. روش تحقیق کیفی بر اساس تحلیل محتوا با مقایسۀ دیگر منابع است؛ مبحث سماع به سه نوع عام، خاص و اخص تقسیم می­شده، هر سه نوع در عمل در خانقاه شیخ صفی رواج داشته، ولیکن با نوع عام آن رفتاری احتیاط آمیز می­شده است. «گفته» در قوّالی به معنای نوعی ضربی­خوانی به عنوان یک واژۀ تخصصی در قوّالیِ غزلیات عطار و مولوی مفهوم معناداری داشته است. با توجه به کاربرد اوزان عروضی مختلف، احتمالاً سماع­ها در ادوار ایقاعی مختلف اجرا می­شده­اند. با توجه به طولانی بودن زمان سماع­ها که احتمالاً ملودی­های این غزل­ها جنبه­ی تکرارپذیری داشته، می­توان حدس زد که تا حدی بداهه­ در اجرای آنها نقش داشته است. قوّالان را می­توان به سه مرتبۀ اجتماعی درباری، خانقاهی و مردمی تقسیم کرد. قوّالان خانقاهی ظاهراً در نواختن نی و گویندگی نقش ایفاء می­کردند. %U https://jfadram.ut.ac.ir/article_74749_19e10b5de8ca858668a38115622dfeee.pdf