%0 Journal Article %T بررسی تکنیک‌های آهنگسازی ولفگانگ ریم در اُپرای دیونیزُس %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6012 %A شناسا, رُهام %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 22 %N 2 %P 155-167 %! بررسی تکنیک‌های آهنگسازی ولفگانگ ریم در اُپرای دیونیزُس %K اپرای دیونیزس %K تکنیک‌های آهنگ‌‌سازی %K فضا- صدا %K قطب زایشگر %K ولفگانگ ریم %R 10.22059/jfadram.2017.62978 %X ولفگانگ ریم، از آهنگ‌‏سازان معاصر آلمانی، آخرین اپرای خود با نام دیونیزس را در سال 2010 به روی صحنه برد. دیونیزس یک فانتزی اپرایی است بر اساس تخیلات و تصورات ولفگانگ ریم از زندگی و اندیشه‏های نیچه. این پژوهش به بررسی تکنیک‏های آهنگ‌‏سازی ریم و شیوة نگرش او به عناصر موسیقی، به‌‏ویژه در اپرای دیونیزس، اختصاص یافته است. پروفسور ریچارد مک‏گریگور در مطالعه‌ای، با نام «تحلیل روند آهنگ‌‏سازی ولفگانگ ریم در چرخة شیفره»، به بررسی مؤلفه‏های موسیقی ریم می‏پردازد. مطالعة یادشده راه را بر نگارنده هموار کرد تا با یاری آن و برخی منابع دیگر تکنیک‏های آهنگ‌‏سازی ریم را در اپرای دیونیزس بررسی کند. روش کلی این تحقیق تحلیلی است. گردآوری اطلاعات به ‏صورت مطالعاتی است و با استفاده از کتاب‏ها و مقالات ترجمه‌‏شده و زبان اصلی، مصاحبه‏ها، و منابع اینترنتی. ریم، با ارائة تعاریفی جدید از مفاهیم و عناصر موسیقایی، همچون «فضا- صدا»، «صوت- نشانه»، و «قطب زایشگر»، توانسته ‏به بیانی کاملاً شخصی دست یابد. در این نوشتار، خواننده با مفهوم دقیق‏تری از قطب زایشگر و چگونگی کارکرد آن در موسیقی ریم آشنا می‏شود؛ همچنین، در خلال نمونه‏ها و مثال‏های ذکرشده، انواع قطب‏های زایشگر، که ریم آن‌ها را استادانه ساخته و پرداخته، معرفی خواهد شد. %U https://jfadram.ut.ac.ir/article_62978_7d52f9621ba593877ebc71fa7451ba8d.pdf