%0 Journal Article %T رنگ بومی از مرگ در پاییز تا ِفن توازی ویژگی های اقلیمی در نمایش نامه های بومی اکبر رادی و کاریل چرچیل %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6012 %A باقری لویه, سپیده %A احمدیان, ناهید %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 21 %N 2 %P 33-40 %! رنگ بومی از مرگ در پاییز تا ِفن توازی ویژگی های اقلیمی در نمایش نامه های بومی اکبر رادی و کاریل چرچیل %K اکبر رادی %K کاریل چرچیل %K مرگ در پاییز %K فِن %K گیلان %K شرق انگلستان %R 10.22059/jfadram.2016.59696 %X ادبیات بومی، یکی از اَشکال ادبیات است که به پژواک تاثیرات اقلیمی در شیوه، اصول، اعتقادات و به طور کلی سبک زندگی ساکنان آن اقلیم می­پردازد. مقاله حاضر، ویژگی­های اقلیمی دو نمایش­نامة مرگ در پاییز اثر اکبر رادی و فن نوشتة کاریل چرچیل را، به شیوه تطبیقی-تحلیلی مورد بررسی قرار داده است. مرگ در پاییز، روایتگر زندگی خانواده­ای در یکی از روستاهای گیلان است و فن احوال شماری از اهالی یک منطقه را در سرزمین­های شرقی انگلستان به تصویر می­کشد. در این مقاله، ویژگی­های بومی دو نمایش­نامه در پنج بخشِ اوضاع جغرافیایی، وضعیت زراعی و معیشتی، گویش محلی، مناسبات اقتصادی و ویژگی­های جغرافیای انسانی، مورد کاوش قرار می­گیرند. ره­آورد این مطالعه دو دستاورد است: نخست آنکه نشان می­دهد در هر دو اثر، نوع اقلیم، تعیین­کننده بسیاری از ویژگی­های انسان­شناسانه و قومی است. و دوم آنکه برغم تفاوت­های فرهنگی و جامعه­شناختی در میان اقوام و ملیت­های مختلف، و نیز با وجود سبک پرداخت متفاوت نویسندگان و رویکرد آنها به مسائل بومی، این آثار در مولفه­های بنیادین خود، مشترکات چشمگیری دارند که می تواند در نگاهی کلی­تر به درک بهتر و ژرف تری از فرهنگ های مختلف بیانجامد.  %U https://jfadram.ut.ac.ir/article_59696_02df8029284a1159420dafc8665ab399.pdf