%0 Journal Article %T ارتباط وظیفة اجتماعی و تعهد اخلاقی با مرگ خود خواسته %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6012 %A فنائیان, تاجبخش %A فرضی پور, حسن %D 2014 %\ 09/23/2014 %V 19 %N 2(پاییز و زمستان 1393) %P 31-40 %! ارتباط وظیفة اجتماعی و تعهد اخلاقی با مرگ خود خواسته %K مرگ خود خواسته %K تعهد اجتماعی %K وظیفهء اخلاقی %K نمایشنامه‌های دوران توکوگاوایی %R 10.22059/jfadram.2014.51691 %X چکیده در این مقاله به ارتباط هرگونه مرگ خودخواستة سنتی ژاپنی "هارکی ری" و"سپ پُوکو"، "جین شی" و " شینجو" با شرافت سامورایی: "بوشیدو" و تعهد اجتماعی، اخلاقی:" گی ری" طبقات مختلف اجتماعی (سامورایی­ها، کشاورزان، پیشه­ وران و بازرگانان) و تاثیراتی که مرامنامه سامورایی­ها بر آثار ادبی نمایشی دوران خاندان " توکوگاوا"ی ژاپن خصوصاً "خودکشی عشاق در سونه زاکی" (1703) "کانادهن چوشینگورا" یا پیمان­نامه سامورایی­های وفادار(1748) گذارده، پرداخته می­شود. به عبارتی با توجه به کتاب هاکاگوره،به چگونگی تجلی فرهنگ درون سامورایی­ها بر نحوة رفتار شخصیت­های جامعه نمایشی، پرداخته می­شود. نمایشنامه­نویسان دوران توکوگاوایی، به ویژه "چیکاماتسو مونزایمون"  و " تاکدا ایزومو"، از مرگ خودخواسته به عنوان عملی نمایشی که، راه­حل جدیدی را به همراه داستان­هایی از نویسندگان معاصر با خود برای نمایشنامه­ها به همراه دارد، سود می­برند. دوران جدیدی در ادبیات نمایشی ژاپن بخاطر تغییرات سیاسی اجتماعی و صد البته اقتصادی شکل می­گیرد. دورانی که آثار باشکوهی را به ادبیات نمایشی جهان تقدیم می کند. روش پژوهش مقایسه تطبیقی نمایشنامه­های دوران توکوگاوایی و متن کتاب هاکاگوره بوده و گردآوری اطلاعات از طریق اسناد کتابخانه­ای انجام شده است. بدین ترتیب تاثیر تقریباً نهایی تبدیل سپ پوکو برای بوشیدو، به شینجو برای گی ری؛ باعث تبدیل شعار سامورایی­ها به نوعی درون­مایه در نمایشنامه­های این دوران شده است. %U https://jfadram.ut.ac.ir/article_51691_0f909149e8a6314c6e23dd3bd380530a.pdf