%0 Journal Article %T تئاتر تعلیمی ـ تربیتی (پداگوژیک): مطالعه‌ای تطبیقی %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6012 %A سرسنگی, مجید %A امینی, رحمت %D 2011 %\ 06/22/2011 %V 2 %N 39 %P 79-86 %! تئاتر تعلیمی ـ تربیتی (پداگوژیک): مطالعه‌ای تطبیقی %K آموزش %K بازی‌های نمایشی %K تئاتر پداگوژیک %K تئاتر فرهنگی‌ـ روشنفکری %K تعلیم و تربیت %R %X در دهه‌های اخیر به‌ویژه با گسترش روزافزون هنر تئاتر در کشورهای مختلف، و نیز طرح نظریه‌های جدید نمایشی مبنی بر ظرفیت‌های بالای این هنر در مسیر ارتقای کیفیت زندگی بشر، وجوه تازه‌ای از این هنر بازشناسی و ارائه شده است. یکی از این وجوه، که از سوی بخش وسیعی از نهادهای آموزشی و تربیتی، و نیز محافل علمی و دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است، تئاتر تعلیمی‌ـ تربیتی یا پداگوژیک نام دارد. هنر نمایش به صورت عام و تئاتر به صورت خاص از دیرباز با دو کارکرد متفاوت به جامعه‌ی بشری معرفی شده است: کارکرد فرهنگی‌ـ روشنفکری، که بیشتر بر جنبه‌های ارائه‌ی اثر هنری مستقل به مخاطبان تاکید دارد، و کاربرد تعلیمی‌ـ تربیتی که متضمن پرورش روح، آموزش و ارتقای کیفی زندگی انسان است. کاربردی که تئاتر را نه فقط هنری برای سرگرم کردن مخاطبان و اقناع ذوق هنری آنان ، بلکه فرایندی پیچیده و موثر بر سیر تحولات فکری بشر می داند. مقاله‌ی حاضر با استناد به آرای متفکرانی چون ماکارنکو و فریر و بوآل و نیز تجارب جهانی در حوزه‌ی استفاده از تئاتر در راستای مقاصد تعلیمی و تربیتی به بررسی ویژگی‌های تئاتر تعلیمی‌ـ تربیتی (پداگوژیک) و تفاوت‌های آن با تئاترهایی که صرفاً اهداف دیگری از جمله فرهنگی‌ـ ‌روشنفکری را دنبال می‌کنند، پرداخته است. %U https://jfadram.ut.ac.ir/article_22590_3c857725b7c239703feaa4c65ed6393d.pdf